fallback

Американските компании с бизнес в Китай не искат да се връщат в САЩ

Голяма част от въпросните компании не планират нито да изместват производството си от азиатската страна, нито да съкращават персонал, сочи проучване

18:30 | 09.09.20 г. 5

Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че американските компании трябва да напуснат Китай и да се върнат у дома. Ново проучване на американския бизнес в страната обаче показва, че повечето представители на бизнеса не са заинтересовани да приемат офертата, пише Bloomberg.

Едва около 4% от над 200 производители, анкетирани от Американската търговска камара в Шанхай, заявяват, че ще пренасочат всяко производство към САЩ, се казва в доклад, публикуван в сряда. Повече от 75% от допитаните компании споделят, че не възнамеряват да преместват производството си извън Китай, докато 14% посочват, че ще пренасочат някои операции към други страни, а 7% планират да се преместят в в друга страна в региона или в САЩ.

„Югоизточна Азия е най-често предпочитаната дестинация“, изтъква президентът на AmCham Shanghai Кер Гибс в интервю, добавяйки: „Определено това не са САЩ“. 

Много от анкетираните дружества са по-песимистични относно състоянието на отношенията между САЩ и Китай, като 26,9% казват, че търговското напрежение ще продължи без ясен хоризонт в бъдеще, спрямо 16,9% през миналата година. Други 22,5% очакват напрежението да продължи между три и пет години спрямо 12,7% през 2019 г.

В понеделник (7 септември) Доналд Тръмп реши да поднови заплахите си срещу американските компании.

„Ще наложим мита на компаниите, които напускат Америка, за да създадат работни места в Китай и други страни“, предупреди президентът на САЩ.

AmCham Shanghai установява, че повечето от въпросните компании не планират да съкращават работни места в Китай, като над две трети от тях казват, че ще поддържат или ще увеличават размера на персонала си. Около 29% от дружествата планират съкращения, главно заради пандемията, подчертава Гибс.

Администрацията на Тръмп се е прицелила в китайски компании като телекомуникационния гигант Huawei Technologies Co., а през август Тръмп подписа заповед, с която налага ограничения върху WeChat, популярното приложение, собственост на базираната в Шънджън технологична компания Tencent Holdings Ltd., което много китайски потребители и фирми използват за безкасови плащания.

Заповедта на Тръмп трябва да влезе в сила на 20 септември, когато Министерството на търговията на САЩ вероятно ще обяви обхвата на ограниченията. Членовете на AmCham Shanghai се притесняват, че широкото прилагане на заповедта може да им забрани да приемат плащания чрез WeChat в Китай, споделя Гибс.

Това може да насочи китайските клиенти към неамерикански съперници, добавя той.

"Twitter, TikTok, тези неща са играчки", споделя Гибс, като добавя: „WeChat е дълбоко вкоренен в бизнес екосистемата“.

Бизнесът се надява, че Министерството на търговията ще приложи ограниченията в САЩ и ще позволи на компаниите да ги използват в Китай, коментира още Гибс.

Засега обаче няма яснота по въпроса.

„Оставаме силно загрижени“, заявява .ръководителят на AmCham Shanghai.

Администрацията на Тръмп обсъжда обхвата и датата на влизане в сила на забраните си за WeChat и TikTok и ще обяви решенията си публично по-късно този месец, съобщи Bloomberg миналата седмица, позовавайки се на запознати с въпроса източници.

Министерството на търговията на САЩ изготвя документи, за да изясни конкретните трансакции, които ще бъдат забранени между китайските компании и американския бизнес - и кога тези забрани влязат в сила.

Почти 350 членове на AmCham Shanghai са участвали в доклада.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:34 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Азия виж още